Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az Isten-kísértés bűne
4Móz. 14:11-12,19-23.
Mal. 3:14-18.
Istenkísértés
az, amikor az ember kísérletezik Isten türelmével, ígéreteinek
betartásával – és ezáltal Isten szavahihetőségét kérdőjelezi meg. Az a
célja, hogy Istennel direkt módon igazoltassa szavainak betartását.
Az Isten-kísértés hatalmas
bűn, a hit hiányát jelzi az ember részéről. Ha hit lenne szívében Isten
szava, ígéreteinek betartása iránt, akkor semmiképpen nem akarná
kísérlet alá vetni, nem kételkedne benne, nem is akarná bizonyíttatni
Istennel ígéreteinek betartását.
Az Isten-kísértés
kategóriájába esik a túlzott aggodalmaskodás és az Isten elleni lázadás
is. Ugyanis mindkét esetben Isten szuverén és korlátlan hatalmát,
bölcsességét kérdőjelezzük meg. Akkor is hatalmát vonjuk kétségbe, ha
aggódunk jövőnk miatt, és akkor is, ha zúgolódunk amiatt, ami a jelen
pillanatban velünk testi vagy lelki formában történik. Pedig tudnunk
kell, hogy Isten mindent tudatosan, előre eltervezetten visz végbe a mi
életünkben, abba senki bele nem avatkozhat, senki meg nem
változtathatja, nem csúszhatnak bele véletlenek, senki el nem
fordíthatja azt az utat, amit Isten kijelölt!
Sokszor úgy élünk meg
dolgokat, hogy ha teszünk valamit, annak következménye van. Ráütünk a
kezünkre, az fáj. Aztán vannak hatalmasságok felettünk, akik gyakorolnak
valamit. De ha átgondoljuk, mindenek felett az Úr van, az Ő hatalma,
bölcsessége! Semmi nincs olyan, ami az Ő mindentudásában ne lenne benne!
Ami megtörténik velünk, arról Ő tud, azt megengedte a mi javunkra!
Persze, nem csak olyan dolgok történnek a Földön, amit Isten akar, de a
mi életünkben, akik hiszünk, az Övéi vagyunk, csak olyan dolgok
történnek, amit Isten megengedett!
Izrael népe ott van Cin
pusztájában. Átélték már az Egyiptomból való szabadulást, saját
szemeikkel látták a tíz csapást. Látták, hogy Istennek hatalma van három
napos sötétséget bocsátani, mégpedig úgy, hogy közben Gósen földjén,
ahol Izrael élt, világosság volt, különben egész Egyiptomban vaksötét
uralkodott. Még az ajtó kilincsét sem találták meg az emberek. Micsoda
hatalom! Hatalma volt az Úrnak arra, hogy hirtelen békák pozsogjanak
mindenütt vagy sáskák, ártó bogarak. Hatalma volt a vizeket vérré
változtatni. És mindeközben ezek a csapások Gósen földjét nem érték.
Ehhez senki másnak nincsen hatalma, csakis Istennek! Ilyen csodát azóta
sem élt át ember ezen a Földön, amit Izrael ott Egyiptom földjén
végignézett! Látták, amikor Egyiptomban minden elsőszülöttet megölt az
angyal, mert ők is megölték Izrael fiúgyermekeit. Aki atyjának első
gyermeke volt, akár idős, akár fiatal, meghalt. Még az állatok első
fajzása is. Aztán látták, amint szorongatott helyzetükben, amikor ott
álltak a Vörös-tenger partjainál, hátuk mögött az egyiptomi hadsereg,
mint küldött Isten erős keleti szelet, ami kettéválasztotta a tenger
habjait, hogy lett száraz út a tenger közepén. Közben az Úr
felhőoszlopban a menekülő Izrael és az egyiptomi sereg közé állt, hogy
ne közeledhessen az üldöző hadsereg Isten népéhez. És látták, amint az
ellenséges had utánuk nyomul a tengeri útra, és mikor a nép átért a
túlsó partra, Isten elvonta a habokat fenntartó szelet, és az egész
egyiptomi sereg ott pusztult a tengerben. Átélték mindezt a csodálatos
szabadulást és ezek után ott vannak Cin pusztájában.
Ennyi csoda tanújaként, ilyen
sok bizonyság átélése után odaérkeznek a pusztába, ahol nincsen víz.
Most mi lesz? >Eddig Isten volt a Mindenható, hatalma volt bármit
megcselekedni – most vége a világnak! Most Egyiptomba kell visszamenni,
mert ott volt víz, itt meg nincs!< Elgondoltam ezt már sokszor. Nagy
hőség volt, tikkasztó forróság. Mindenütt homok és kövek…Víz sehol…
Szomjas volt minden élő. Tudjuk, hogy a szomjúságot viseli legnehezebben
az ember és igen kevés ideig létezünk víz nélkül. Az az ember, aki
Istent még nem ismeri, csodadolgait még nem látta, joggal keseredik el,
lázad fel, jogosan látja egy ilyen helyzetben egyetlen megoldásnak az
Egyiptomba való visszafordulást. De ez a nép sok csodát látott! Mégis
így történt: „Verseng vala azért a nép Mózessel és mondák: Adjatok
nékünk vizet, hogy igyunk. És monda nékik Mózes: Miért versengtek én
velem? Miért kísértitek az Urat?”(2Móz. 17:2.) Az Úrhoz fordul
segítségért, mert kevés híja, hogy meg nem kövezték. Az Úr olyan
kegyelmes, a kősziklából fakaszt vizet nekik Mózes pálcájának érintésére
– Izrael véneinek szeme láttára! „És nevezé annak a helynek nevét
Masszának és Méribának, Izráel fiainak versengéséért, és mert
kísértették az Urat, mondván: Vajon köztünk van-é az Úr vagy nincsen?”
(2Móz. 17:7.) És ezt kérdezték annak ellenére, hogy saját szemükkel
látták, hogy nappal az Úr felhőoszlopban, éjjel tűzoszlopban ott volt
közöttük. Ennél láthatóbb jelet ember még nem élhetett át ezen a Földön!
Ezért volt az, hogy akik tízszer is kísértették ilyen keményen az Urat,
nem mehettek be az Ígéret Földjére! (4Móz. 14.22.)
Nem esünk-e mi is ilyen
bűnbe, amikor arra gondolunk, hogy Isten foglalkozik-e egyáltalán a mi
ügyünkkel? Ha ilyen kísértésbe kerülünk, ne keseredjünk el és ne
lázadjunk, hanem gondoljunk vissza arra a sok csodára, amit láttunk,
tapasztaltunk! Gondoljunk Isten gondviselésére, amit átéltünk, és akkor
rögtön érezzük, hogy ez a mostani sem nehezebb helyzet, mint azok,
amikben már voltam, és Isten hatalmát ez sem fogja semmiképpen
felülhaladni, Ő bizonyosan megoldja!
Ha valaki sorozatosan kísérti
az Urat, mint Izrael tízszer is megtette, ott már komoly következmény
van, és Isten ezt a fajta bűnt egészen másképpen kezeli, mint a
beszédben elkövetett egyéb bűnöket. Az Isten-kísértés tudatos bűn, és
annyira Isten ellen irányul, hogy minden esetben súlyos következménye
van!
Az Úrnak a későbbi időkben is
panasza volt a nép ellen. „keményen szóltatok ellenem! – mondta az Úr.
Mert azt mondtátok: Hiábavaló az Isten szolgálata, és mi haszna, hogy
megtartjuk törvényeit, és hogy alázatosan járunk a Seregeknek Ura előtt?
Sőt inkább magunk hirdetjük boldogoknak a kevélyeket; hiszen
gyarapodtak, noha gonoszságot űznek, és megszabadulnak, noha kísértik az
Istent!” (Mal. 3:13-15.) Zúgolódtak Isten ellen, hogy hogyan lehet az,
hogy a hitetlen ember kevesebb gonddal küszködik, gazdagodik, holott
gonoszságot cselekszik. Kevélyen él, Isten iránt megkeményített szívvel,
nem fogadja el Istent Urának és nem is szolgálja Őt, mégis neki van
jószerencséje. Ezért Isten szolgálatának nincs értelme, nem éri meg az
Urat követni, sőt, a kevélyek és a gonoszok boldogok, mert azok jól
élnek és megszabadulnak. – Így tanakodtak egymás között.
Nem tudom, hogy volt-e már
hasonló gondolatotok, beszélgetésetek, vagy hallottatok más ember
szájából ilyet? Tudni kell, hogy Isten hallja ezeket. „Akkor tanakodtak
egymással az Úrnak tisztelői, az Úr pedig figyelt és hallgatott, és egy
emlékkönyv iraték ő előtte azoknak, akik félik az Urat és becsülik az ő
nevét.” Mal. 3:16. Minden le lett jegyezve, kik voltak, akik lázadtak
Isten ellen és kik álltak az Úr mellett, becsülve az Ő nevét.
Feljegyeztetett, ki hogyan nyilatkozott meg az ő szívének gondolataiból.
„Megtértek és meglátjátok, hogy különbség van az igaz és a gonosz
között, az Isten szolgája között és a között, aki nem szolgálja őt!”
Te hogyan gondolod? Mit
mondasz, amikor próbák vesznek körül, és úgy látod, hogy már
tarthatatlan az az állapot? Minden szavad emlékkönyvbe fog íratni, és
emlékezés okáért ott lesz Isten előtt
Nem csak Istent, Jézus
Krisztust is kísértették, amikor itt járt a Földön. Olyan beszédet
akartak kiprovokálni tőle, ami alapján rá tudják bizonyítani, hogy
bűnös, hogy jogalapjuk legyen ahhoz, hogy megöljék. Zavarta őket, hogy
jött valaki, aki átlátott rajtuk, rávilágított képmutató hitükre, Aki
hatalommal tanítja az Írásokat, Aki csodákat tesz, és az egész nép
követi. Veszélyben érezték hatalmukat. Tanácskoztak, mit is tegyenek.
Elküldték az Úr Jézushoz saját tanítványaikat, akik ugyanazt a
gondolkodást képviseltek, amit ők, – hogy ne legyen olyan feltűnő, hogy
magának a Főtanácsnak a tagjai mennek oda. Hízelkedő beszéddel
közelítettek Hozzá: „Mester, tudjuk, hogy igaz vagy és az Isten útját
igazán tanítod, és nem törődöl senkivel, mert embereknek személyére nem
nézel. Mondd meg azért nékünk, mit gondolsz: Szabad-é a császárnak adót
fizetnünk, vagy nem?” ( Máté 22:16.) Jézust olyannak állították be, aki
igazán hivatott arra, hogy ebben a kényes politikai helyzetben állást
foglaljon, akinek a szavát ebben követni kell. Ezzel komolyan
megkísértették az Urat, mert abban az időben a messiási hiedelem
mindenképpen az volt, hogy a megjelenő Messiás lesz az, aki a zsidó
népet a római uralom alól fizikailag megszabadítja. Ha egyértelműen azt
mondta volna, hogy szabad, akkor rögtön elvetették volna, mint Messiást.
Minden ember elállt volna mellőle, nem követték volna tovább. Ha
viszont azt mondja, hogy nem kell adót fizetni, akkor a római
birodalommal, magával a császárral kerül ellentétbe – máris van egy ok,
amiért a rómaiakat rá lehet uszítani, hogy arra bíztatja a népet, hogy
ne fizessenek adót, vagyis lázadást szít. Ezért volt ez Jézus Krisztus
számára kísértés. Az Úr mindjárt átlátott rajtuk! „Mit kisértgettek
engem, képmutatók? Mutassátok nékem az adópénzt. Azok pedig oda vivének
néki egy dénárt. És monda nékik: Kié ez a kép, és a felírás? Mondának
néki: A császáré. Akkor monda nékik: Adjátok meg azért a mi a császáré a
császárnak; és a mi az Istené, az Istennek.” (Máté 22:19.) Ezzel a
mondatával tudatosította bennük, hogy a római uralom Isten akaratából
van rajtuk, és meg kell adniuk a császárnak, ami az övé. De a zsidók
büszkébben voltak annál, mint választott nép, hogy egy pogány népnek
adót fizessenek. Meg kellett tenniük, mert kényszerítve voltak, de a
belső büszkeségük ez ellen folyamatosan lázadt. Végső soron Isten ellen
lázadtak, mert az a hatalom Isten akaratából volt rajtuk. „Minden lélek
engedelmeskedjék a felső hatalmasságoknak; mert nincsen hatalmasság,
hanem csak Istentől: és amely hatalmasságok vannak, az Istentől
rendeltettek. Azért, a ki ellene támad a hatalmasságnak, az Isten
rendelésének támad ellene!” (Róm. 13:1.)
Aki azért a kormányt vagy a
vezető politikusokat szidja, az az Istent kísérti. Mert minden
hatalmasság Istentől származik! „Akik pedig ellene támadnak, önmagoknak
ítéletet szereznek.” Mert a fejedelmek nem a jó, hanem a rossz
cselekedetnek rettegésére vannak. Akarod-é pedig, hogy ne félj a
hatalmasságtól? Cselekedjed a jót, és dicséreted lesz attól. Mert Isten
szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt cselekszed, félj: mert nem
ok nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra
annak, aki gonoszt cselekszik Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem
csak a haragért, hanem a lelkiismeretért is. Mert azért fizettek adót
is; mivelhogy Istennek szolgái, kik ugyanabban foglalatoskodnak. Adjátok
meg azért mindenkinek, a mivel tartoztok: akinek az adóval, az adót;
akinek a vámmal, a vámot; a kinek a félelemmel, a félelmet; a kinek a
tisztességgel, a tisztességet.” Róm. 13:1-7. Ezért volt a hívők között
sok kiváló dolgozó annak idején, mert dicséretük volt a hatalmasságtól.
Azzal is megkísértették az
Urat, hogy elé vitték a házasságtörésen kapott asszonyt. A mózesi
törvényben az áll, hogy az ilyen köveztessék agyon. Jézus pedig a
megbocsátásról beszélt. Ő nem azért jött, hogy kárhoztassa a világot,
hanem hogy megtartassék a világ általa. Most mit mond a Mester. Lehajol
és ír a porba. Mikor sürgetik, akkor így szól: „Aki közületek nem bűnös,
az vesse rá először a követ!” Ján. 8:7.Ilyen bölcs válaszra csak Isten
Fia képes! Mindkét csapdát kikerülte és a saját lelkiismeretüket
szólította meg. Így mind elkullogtak. Mit mond ez nekünk ma? Ha a te
bűnöd megbocsátatott, mégis mást kárhoztatsz, azzal Isten kísérted! Ez a
leggyakrabban elkövetett Isten-kísértés! Vigyázzunk ezen a ponton!
Pál és Barnabás hirdette az
Igét a pogányoknak, sokan megtértek, és amikor nagy örömmel visszatérnek
Antiókhiába, néhány farizeusból lett atyafi követelte, hogy az újonnan
megtérteket is metéljék körül és tanítsák meg velük a mózesi törvényt,
hogy azt megtartsák! Ebben az ügyben fel kellett menniük Jeruzsálembe az
apostolokhoz, hogy döntést hozzanak. Péter válaszolt: „Atyámfiai,
férfiak, ti tudjátok, hogy az Isten régebbi idő óta kiválasztott engem
mi közülünk, hogy a pogányok az én számból hallják az evangyéliomnak
beszédét, és higyjenek. És a szíveket ismerő Isten bizonyságot tett
mellettük, mert adta nékik a Szent Lelket, miként nékünk is; És semmi
különbséget sem tett mi köztünk és azok között, a hit által tisztítván
meg azoknak szívét. Most azért mit kísértitek az Istent, hogy a
tanítványok nyakába oly igát tegyetek, melyet sem a mi atyáink, sem mi
el nem hordozhattunk? Sőt inkább az Úr Jézus Krisztus kegyelme által
hisszük, hogy megtartatunk, miképpen azok is.” (Csel. 15:7-11.) Ők sem
tudták megtartani a Törvényt, az ő atyáik sem tudták soha, ezért kellett
eljönni Jézus Krisztusnak. Mégis kísértették az Urat. Isten-kísértés
az, ha olyan terhet rakunk valakinek a nyakába, aki most tért meg, amit
Isten nem kíván, vagy még nem kíván tőle.
Súlyos Isten-kísértés, ha
valaki kineveti vagy kigúnyolja Isten beszédét vagy ígéretét, és ezzel
lekicsinyli az Ő hatalmát. Egyszer Samáriát körülvették a szíriaiak, és
kiéheztették a várost olyannyira, hogy az anyák megették a gyermekeiket.
Elizeus próféta tanácsára mégsem adták fel a várost. A király fejét
akarja venni a prófétának, de az így szól: Halljátok az Úr beszédét!
Holnap ilyenkor bőség lesz! Árpát és zsemlyelisztet lehet majd olcsón
venni! A király nem szólt ellene, de a vele lévő főember gúnyolódva
mondja: Hacsak az Isten ablakokat nem csinál az égen… „Ímé, te
szemeiddel meg fogod látni, de nem eszel belőle.” (2Kir. 7.2.) Isten
megzavarta a szíriai sereget, mert erős lódobogást hallottak, és azt
gondolták, hogy Izrael külső segítséget kért, és hanyatt-homlok
menekültek, otthagyva az egész tábort. Négy leprás fedezte ezt fel, és
mindjárt jelentették a városban, hogy a sereg elmenekült, és a sok
élelmiszer ott van kinn. Tódult a nép, és agyontaposták azt a főembert,
aki kigúnyolta Isten szavát.
Ha valaki kigúnyolja Isten
szavát, az nagyon komoly büntetést, sokszor halált hoz maga után. Lót
vői is gúnyolódtak, és benn is égtek Sodomában. Édesapámnak volt egy
kertszomszédja, szilikózisos beteg volt, nagyon fulladt. Édesapám
beszélt neki Istenről. Gúnyos hang volt a válasz:
- Mit az Isten? Mit az
Isten? Nemcsak hogy nem hitt, hanem kifigurázta, kigúnyolta mindazt,
amit Apu mondott neki. Két nap múlva ez az ember meghalt. Ha az emberek
ilyen módon kísértik Istent, ez igen komoly bűn az Úr előtt, ennek
nagyon kemény, sokszor azonnali a büntetése!
Isten csodatételeit saját
ügyeskedésünknek titulálni szintén nagy Isten-kísértés! Egy tetőfedő
fenn dolgozott a magasban, csinálta a templom tetejét, és egyszer
leesett. Semmi baja nem történt! Mikor felkelt, mindenki csodálkozott,
micsoda rendkívüli ember, 15 m magasról esett és nem történt baja. Ő
pedig nem adott hálát az Úrnak, hogy a templom építésénél így
megsegítette, hanem öntelten mondta, hogy ő ezt meg tudná csinálni még
egyszer! Elmentek vacsorázni egy vendéglőbe, ott is mesélte, milyen
ügyes volt, és újra meg tudná tenni. Ittak, koccintottak is rá, milyen
nagyszerű ember. A vacsora után kicsit lepihentek ott helyben, a
tetőfedő is lefeküdt egy 30 cm-es kis padra, ahonnan álmában leesett és
meghalt. 15 m magasból leesve semmi baja nem lett, mivel Isten megóvta,
de mivel megkísértette Istent azzal, hogy ezt saját ügyességének
tulajdonította és hencegett, hogy ezt még egyszer meg tudná csinálni,
ezért Isten ítélt felette. Amit az Úr cselekedett hatalommal és
dicsőséggel, meg ne kíséreljük saját jóságunknak, ügyességünknek,
okosságunknak tulajdonítani, mert Isten a dicsőségét másnak nem adja!
Tudatos, szándékos bűnt
ismétlődően cselekedni, mondván, hogy Isten úgyis megtart és megbocsát –
ez is nagy Isten-kísértés. Sámson is így tett, amikor újra és újra
elment Delilához, tudatosan paráználkodott, mert úgy gondolta, hogy ő
kiválasztott ember, Isten úgyis vele van. És mi lett a vége? Megalázva,
testileg, lelkileg legyengülve rabszolga a filiszteusoknál, gúny tárgya
az ellenség előtt…
Balesetvédelmi előírásokat,
közlekedési szabályokat, általános biztonsági óvintézkedéseket figyelmen
kívül hagyni, nem betartani mondván, hogy Isten megvéd –
Isten-kísértés! Az Úr Jézust is megkísértette ezzel a Sátán, hogy
ugorjon le a templom tetejéről, mert az angyalok úgyis megőrzik, de Ő
így válaszolt: „Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet!” (Luk. 4:12.)
Viszont az óvintézkedéseket és biztonságosságot is lehet olyan túlzásba
vinni, ami már az Istenben való bizalom hiányáról tesz bizonyságot.
Szükséges orvosi
beavatkozásokat megtagadni – ez is Isten-kísértés! Volt régen egy hívő
ember, akinek megbetegedett a pici gyermeke. Úgy gondolta, nem hív
orvost, mert ő hívő, az Úr majd meggyógyítja. Imádkoztak érte. Eltelt
egy hét. Imádkoztak minden nap, éjjel-nappal. A gyermek mind rosszabbul
lett, míg a halál mezsgyéjére ért. Akkor gyorsan hívtak orvost, aki ezt
mondta: Most hívtál? Már nem tudok semmit tenni érte… És meghalt a
gyermek. Az orvosokat Isten rendelte, Ő adta a tudományt az embereknek,
hogy segíteni tudjanak. Várjuk Istentől a gyógyulást, de ne mi szabjuk
meg azt a módot, ahogy Ő cselekszik velünk! Sokan meggyógyultak hit
által az Úr csodálatos kegyelme folytán, de Istennek ezer útja van, hogy
rajtunk segítsen! Simuljunk bele az Ő tervébe!
Vigyázzunk, nehogy valaha az
Isten-kísértés bűnébe egymással az Úrnak tisztelői, az Úr pedig figyelt
és hallgatott, és egy emlékkönyv iraték ő előtte azoknak, akik félik az
Urat és becsülik az ő nevét.” (Mal. 3:16.) Az Isten-kísértés bűnét úgy
kerülhetjük el, ha féljük és becsüljük az Úr nevét!
Horváth Gábor
Pécs
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!