Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Az olajfák hegyén közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az olajfák hegyén vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mi
azt hisszük – és jól tesszük! – hogy Isten szolgái vagyunk. De
gondoljuk meg magunkban, mit jelent szolgálni, szolgának lenni. A
szolgai forma az egy alázatos magatartás, amikor elismerem, hogy valaki
nekem parancsol. Idős testvéreink között vannak olyanok, akik még abban
az időben éltek, voltak fiatalok, amikor az uraságoknak szolgáltak a
cselédek. A történelemben mindig is ilyen rendszerek voltak. Az urak
megmondták, mit tegyenek, és a szolgának azt kellett tennie. Ha nem
tette, akkor büntetés várt rá.
Mi Isten szolgái vagyunk, de
egyben Isten gyermekei is. Hogyha mi Isten szolgálatára szántuk oda az
életünket önként, akkor tudtuk azt, mikor mindezt eldöntöttük, hogy
nekünk Isten megmondja, mit cselekedjünk. Csak akkor lehetünk hasznos
eszközök az Ő szolgálatában, ha azt tesszük, amit Ő mond. Sokszor
imádkozunk úgy, amikor bajban vagyunk, hogy Isten szabadítson meg, adja
meg, amire szükségem van. Amikor pedig arról van szó, hogy mit kell
cselekednem, akkor ott van a gondolat, hogy: – Én azt teszek, amit
akarok! Felnőtt ember vagyok, tudom, mi az, amit nekem tennem kell, és
más nekem ne mondja meg, hogy mit cselekedjek!… Ezek a gondolatok bizony
megfordulnak olykor a fejünkben, és amikor ilyeneket gondolunk, az
jelzi, hogy elbizakodottakká lettünk. Az elbizakodottság akkor van meg
valakiben, ha többnek gondolja magát, mint ami valójában. Olyan
erényeket, eredményeket tulajdonít magának, ami nem neki köszönhető,
vagy előfordulhat, hogy nem is létező erény. Az elbizakodás láthatóvá
lesz a dicsekvésben, túlzott magabiztosságban, fölényes magatartásban,
mások alábecsülésében.
Amikor az ember arra gondol,
hogy: – Nem kell engem mindig óvni, nem kell figyelmeztetni, hogy mit
tegyek, mit ne tegyek, merre menjek! Majd én azt már tudom, elég bölcs
vagyok, elég régóta járom az Úr útjait! Nem kevés az én tapasztalatom,
van Biblia-ismeretem, majd én eldöntöm, mi az, ami jó nekem! - Ez a
gondolkodás, mentalítás ha egy egészséges határon túlmegy, akkor már
elbizakodáshoz vezet, saját maga felmagasztalására irányul, és egy idő
után a dicsekvés, mások fölényes lenézése kerül előtérbe, és ezzel
együtt mások alábecsülése.
Az Úr azért szól hozzánk,
hogy ezen az úton el ne induljunk! Aki elindult, álljon meg, forduljon
vissza és helyezze magát újra Isten szolgasága alá! Álljunk vissza a
saját helyünkre és ne gondoljuk magunkat többnek, mint amik vagyunk.
A dicsekedés is egyik formája
az elbizakodottságnak. „A dicsekedő a maga vagy vele kapcsolatos
személyek vélt vagy valóságos értékeiről, érdemeiről úgy beszél, hogy
azzal elismerést, megbecsülést vagy tetszést szerezzen saját magának” A
lényeg az, hogy saját magának akar elismerést és megbecsülést szerezni,
aki dicsekszik. Véletlenül sem Istennek, hanem saját magának. Az
elbizakodott és dicsekvő embernél hiányzik az alázat, éppen a
szolgaságot jellemző legfőbb tulajdonság, és saját emberi énje van
gondolatainak középpontjában. Ebbe valamilyen szinten minden ember
belekerül. Sokszor előfordul, hogy magunknak tulajdonítunk olyan
dolgokat, amiért nem mi vagyunk a megdicsérhető személyek, nem mi
vagyunk azok, akik miatt valami jó lett. Ha ezeket a gondolatokat nem
hallgattatjuk el magunkban, hanem a gondolatok tettekké változnak, akkor
megerősödik, életformává válik az elbizakodottság.
Vannak, akik ezeket a
gondolatokat mindjárt visszautasítják, mert „minden jó és tökéletes
ajándék Istentől származik, a világosság Atyjától száll alá” és ebben
nekünk nincsen semmi részünk, minden Isten érdeme az ember életében.
Isten az elbizakodott szívben
nem tud munkálkodni. Éppen azért, mert az ilyen szívből hiányzik az
alázat, és ez az engedetlenséget is magával vonja. Aki saját magát
többre tartja másoknál, aki magát dicsőíti, annak először meg kell
alázkodni, vagy ha ez nem sikerül, akkor meg kell aláztatnia, hogy az Úr
formálni és tanítani tudja! Mert amíg úgy gondolkodok, hogy nekem
nincsen szükségem tanításra, én jó helyen vagyok és erősen állok, a
legjobb helyen gondolom magamat, így Isten nem tud tovább vezetni, nem
is fogadom el az Ő tanítását. Éppen azért, mert magamban bízok, és
önmagammal meg vagyok elégedve. Három lehetőség van ilyenkor. Vagy
megalázkodik az ember, vagy megaláztatik, vagy Isten többé nem fogja
használni. Mi mindnyájan azt szeretnénk, hogy tanítson és formáljon
bennünket, mert tudjuk, hogy csak Ő az egyedül, aki a mi életünket saját
képmására tudja formálni arra a napra, amikor eljön miérettünk.
Az elbizakodott embernél
folyamatosan ott van az elesés veszélye. Hogyha időben nem alázza meg
magát az ember és nem veszi fel a szolgai lelkületet, akkor előbb vagy
utóbb el fog esni. Le fog esni arról a magaslatról, ahova ő gondolja
magát, mert Isten gondoskodni fog arról, hogy megaláztasson. Vagy
magától jön le a képzeletbeli hegyről, és látja meg magát a valóságos
helyzetében, vagy Isten fogja levetni onnan, de az sokkal több
szenvedéssel és fájdalommal jár. De még mindig jobban jár, ha Isten
kezébe veszi őt és lehozza onnét és foglalkozik ővele, mintha azt
mondja: – Te akartad, maradj ott szíved keménységében, nem formállak
téged, ha te jónak és tökéletesnek gondolod magad! – De ha az embert
megalázza az Úr, azt azért teszi, mert akar az életében munkálkodni,
alkalmassá akarja az ő életét tenni arra, hogy hasonlóvá legyen Őhozzá.
Az elbizakodásnak van egy
nagyon súlyos formája, amikor valaki Istennek gondolja magát. Amikor
Isten eljött megteremteni a világot és a rajta lévőket, akkor a Mennyben
az Esthajnalcsillag, Isten után a leghatalmasabb angyal fellázadt Isten
ellen, beült az Ő királyi székébe. Istennek képzelte magát, aki majd
ezután kormányozza a világmindenséget. Isten levetette őt a lázad
angyalokkal együtt a Földre és azóta van gonosz lelkület, szellemiség a
világon. A Sátán részére nem volt kegyelem, semmiféle megbocsátás vagy
jóvátétel, mert Isten helyébe akarta magát tenni.
Heródes király beszédét is
egyszer így méltatta a nép: – Isten szava ez és nem emberé! – Ez a
király nem tiltakozott, hanem elfogadta ezt a különös dicséretet. Mivel
nem utasította vissza, és nem Istennek adta a dicsőséget, ezért a férgek
azon nyomban megemésztették.
Gondoljuk el, hol voltunk,
amikor Isten ránk talált! Milyen különös kegyelem, hogy lelkileg
felemelt, megtisztított, felékesített annyira, hogy mindenkinél szebbek
lettünk. Gondozott, táplált, felnevelt, talán már egy-egy gyümölcsöt meg
is teremtünk. Nagyon kell vigyázni, hogy amikor Isten gondos, kitartó
munkája már látszik életünkön, nehogy a változásokat saját magunknak
tulajdonítsuk! Amikor nyilvánvaló lesz az a lelki szépség, ami Isten
munkája nyomán alakul bennünk, nehogy elbízzuk magunkat! Ha büszkék
vagyunk lelki értékeinkre, akkor Isten munkája megakad, talán végleg meg
is szűnik bennünk, ha meg nem térünk!
Nabukodonozor sétál palotája
tetején, gyönyörködik Babilonban, melynek függőkertjei a világ hét
csodájának egyikeként volt ismert. Hatalmas paloták, gyönyörű épületek
egész sora. Mindenütt szépség, pompa. Nabukodonozor szívét büszkeség
járja át: – Nem ez-é a nagy Babilon, melyet én építettem dicsőségem
tisztességére? - Eszébe sem jutott Istenre gondolni, hogy Isten volt
az, aki neki lehetőségeket, erőt és hatalmat adott. Pedig Isten egyszer
figyelmeztette már. Szól is mindjárt a szózat a Mennyből: „Néked szól,
oh Nabukodonozor király, a birodalom elvétetett tőled. És mi lett
belőle? Az imént még a palotájának tetején áll ez az elbizakodott
király, nem sok idő múlva a mező füvét eszi, mint egy oktalan állat,
értelme elvétetett tőle, míg el nem ismeri, hogy a felséges Isten
uralkodik. Dán. 4:28-
Illés próféta ott áll a
Kármel tetején. Isten erejéhez szól a néphez, hogy döntsék el, melyik
istennek akarnak szolgálni. Az Úr az Isten vagy a Baál az isten? A jel
az, hogy az igaz Isten az elkészített áldozatokra küldjön tüzet az
égből. Először a Baál papjai kérnek tüzet. Illés próféta gúnyolódik és
fölényeskedik velük. Tudja ő, hogy jó úton van és ő az Isten szolgája,
de valahogy el is bízta magát, mint Isten prófétája. Isten vele volt, az
estéli áldozatnál az ő oltárára tűz szállt alá a Mennyből, és az egész
nép látta, hogy az Úr az élő Isten! De Isten Illés életében is
munkálkodott, mert nem sokkal később már a fenyőfa alatt találjuk, amint
mondja: – Én sem vagyok különb az én atyáimnál! – Ezek szerint ő
gondolt arra, hogy különb atyáinál, nagyobb munkát végzett rajta
keresztül az Úr. Ettől a gondolattól óvjon meg bennünket az Isten, mert
ha szüleinknél, kortársainknál elkezdjük magunkat különbnek gondolni,
akkor Istennek gondja lesz arra, hogy lefektessen bennünket a fenyőfa
alá, ahol rájövünk: – Én sem vagyok különb…És ha Isten meghallgat, akkor
tűz száll alá a Mennyből, ha pedig elbízom magam, akkor erőtelenül
fekszem a fenyőfa alatt. Micsoda különbség! Csak azért, mert
elbizakodottá lettem!
József dicsekedett azzal az
álommal, amit Istentől kapott, hogy előtte majd meg fognak hajolni a
testvérei és a szülei. Az álom beteljesedett, mert Isten mondta. De amíg
ebből a dicsekedő lelkületből egy alázatos emberré formálódott, addig
le kellett menni a kútba, börtönbe, rabszolgaságba. Amikor már
megtanulta az alázatot, akkor Isten felemelte.
„Mert aki magát
felmagasztalja, megaláztatik; és aki magát megalázza,
felmagasztaltatik.” Mát. 23.12. Aki Istenné akarja tenni magát, annak a
számára nincs kegyelem, azonnali és örök az ítélet! Aki másoknál tartja
különbnek magát, arra nehéz iskola vár, ha Isten munkálkodik az
életében, és legyen hálás érte, hogy Isten nem hagyja abban a
helyzetben. Mert kegyelem az, hogy megalázza, mert akkor van még reménye
az örök életre.
Az elbizakodás bűne is
kicsiben kezdődik. Először csak egy-egy megnyilvánulás: – Nem kell nekem
tanácsot adni, tudom, hogy mit tegyek, most már van tapasztalatom nekem
is. Megemlítek egy kis példát az életemből. 14 éves koromban elmentem
az orvoshoz, mert állandóan folyt az orrom, már 6-7 Novorin orrcseppet
elhasználtam azokban a hetekben. Már többször jártam nála ezügyben, mert
náthás voltam, folyt az orrom. Mondtam neki, hogy kérek Novorin
orrcseppet. – Már megint – kérdezte ő. – Akkor el kell menni az
orr-fül-gégére, ki kell vizsgálni, mert ez allergia és nem nátha. Már
legalább három éve, hogy allergiás voltam.(Mintha az olyan sok idő lett
volna…) Mondom neki, hogy már elég tapasztalatom van, hogy
megkülönböztessem, mikor van allergia és mikor van nátha. Ő pedig
mondta, hogy higgyem el, hogy őneki is elég tapasztalata van ahhoz, hogy
meg tudja a kettőt különböztetni. Kiírtak Aldecin sprayt, és
természetesen elmúlott a nátha, míg a Novorin orrcsepptől már se ízt nem
éreztem, se szagokat. Csak ennyit arról, hogy az ember sokszor ilyen
balgatag módon gondolja magát bölcsnek.
Az ember sokszor még Istennel
is perbe száll, vagy az Igében kijelentett igazságokkal, hogyha
tanácsot kap, egyszerűen bölcsebbnek gondolja magát. De az élet
bebizonyítja, hogy jól tettem volna, ha nem a magam bölcsességére
hallgatok, hanem Isten szavára, ha elfogadom az útmutatást, feddést,
tanítást és engedelmeskedek annak.
Később ez fokozódik az ember
életében, amikor azt mondja, hogy -Nekem nem parancsol senki, azt
csinálok, amit én akarok. Kicsoda ez itt, hogy nekem megmondja, hogy mit
tegyek? Annyit én is tudok, mint ő, annyi tapasztalatom nekem is van,
most már nem kevés ideje járom a hívő élet útjait, tudom, mit kell
tennem… Ez a gyülekezeti életben sokszor előfordulhat, ha kér egy vezető
valamit. Ezek veszélyes gondolatok, az elbizakodottság elég magas
szinten van. Ha ez még fokozódik, akkor eljut a maga dicsőítésére az
ilyen ember. Akkor olyanokat mond, hogy: – Itt nincs egy se, aki az én
nyomomba érhet! Hol vannak ezek énhozzám képest, én már igen csak elöl
tartok! Azoknak több hibájuk van, én tudom magamat tartóztatni. Én, én,
azért én…Itt már az „én” körül forog minden, és megfogalmazódik, hogy
vajon tudok-e még olyat mondani, hogy azt még más is megérthesse?
Vigyáznunk kell, mert az elbizakodottság nagy magasságokat is elérhet az
emberben, nehogy eljussunk odáig, amikor már nem tudunk megalázkodni
Isten hatalmas keze alatt. Ha valaki nem tud megállni, akkor jön a
bukás, az elesés. „Vigyázzon, aki áll, hogy el ne essen!” I. Kor. 10:12.
Nem az a kipróbált, aki magát ajánlja, hanem akit az Úr ajánl. II. Kor.
10.18. Ha valakiről az Úr tesz bizonyságot, az kipróbált. Dicsérjen meg
téged már, de ne a te szájad! Péld. 27:2.
Péter is úgy gondolkodott,
hogy ha „ezek itt mind megbotránkoznak benned, én soha!” Mindenkiről el
tudta képzelni, hogy megbotránkozik az Úrban, de magáról nem. És az Úr
megengedte, hogy ő ne csak azt tegye, mint a többiek, hanem sokkal
rosszabb dolgot. Háromszor tagadta meg átkozódva Mesterét. Isten azért
vitte őt ennyire mélyre, mert ekkora megaláztatás kellett ahhoz, hogy
később formálni tudja az ő életét.
A laodiceai gyülekezet is
mondta: Gazdag vagyok, meggazdagodtam, semmire sincs szükségem! Szól
neki Isten üzenete: Nem tudod, hogy te vagy a nyomorult, nyavalyás,
szegény, vak és mezítelen! Végy tőlem tűzben megpróbált aranyat, hogy
gazdag légy, és fehér ruhákat, hogy öltözeted legyen, hogy
mezítelenséged rútsága ki ne látszódjék! Szemgyógyító írral kend meg
szemeidet, hogy láss! Hogy a magad helyzetében lásd magad, el ne
bizakodjál, és ne mondd többnek magad, mint amennyi vagy, mert amit
elértél, az egyedül istennek a munkája tebenned, és nem a magad érdeme!
Pál apostolnak tövis adatott a
testébe, hogy el ne bizakodjon a kijelentések nagysága miatt. Ez a
tövis őrizte meg őt a maga helyén alázatban. Pál apostol sokat ír a
dicsekvésről a korinthusi gyülekezetnek, és leírja, mennyit szenvedett
az evangéliumért. Nem azért írja meg, mert többnek tartja magát
másoknál, vagy magasztalják, de a korinthusiaknak látniuk kellett, hogy
Pál apostol szolgálata nem csak annyi, hogy hozzájuk menve inti és
tanítja őket. Nem vették észre, hogy micsoda áldozatokat hozott Pál
apostol azért, hogy az a gyülekezet létezzen és fejlődhessen. Pál is
írja, hogy a dicsekedés nem használ néki. Ha pedig valaki mégis
dicsekedik, az Úrban dicsekedjen! Azaz az Úr legyen dicsőítve!
A tékozló fiú mindenkinél
okosabbnak gondolta magát. Majd ő tud mit kezdeni azzal az örökséggel,
amit atyjától kikért, ő tudja, mi kell a boldogsághoz! Túl okos volt,
őneki ne mondja meg atyja, hogy mit tegyen, hogy őrizze az állatokat,
szolgáljon a ház körül. Ő ismeri a boldogság titkát és nem hagyja
elrontani az életét. Ám hamarosan lerongyolódva látjuk őt, amint más
nyáját őrzi éhezve. Ott magába száll, és megalázkodva visszatér
atyjához.
Vigyázzon mindenki, aki azt
gondolja, hogy elég erős vagyok, tudok magamra vigyázni, tudom, mit kell
tennem! Sámson is azt hitte, hogy mindvégig ellen tud állni a
kísértésnek, a parázna nőnek, de láthatjuk, hogy igen nagyot tévedett.
Csak először meg kellett várni, míg az ereje teljesen elfogy, és utána
jött a Sátán célzott támadása. Addig az erejét csak apránként vette el,
és amikor teljesen elment az ereje és kitárta egész szívét, akkor teljes
nyomorba döntötte.
Vigyázzunk, hogy soha ne
gondoljuk, hogy ha más el is esik, mi soha! Mert a római levélben is
olvassuk: „Azt mondod azért: Kitörettek az ágak, hogy én oltassam be.
Úgy van; hitetlenség miatt törettek ki, te pedig hit által állasz; fel
ne fuvalkodjál, hanem félj; Mert ha az Isten a természet szerint való
ágaknak (Izraelnek) nem kedvezett, majd néked sem kedvez”, aki pogány
létedre lettél keresztyén! Ha hitetlenné válsz és felfuvalkodsz, akkor
neked sem lesz kegyelem!
Mindig Istennek adjuk a
dicsőséget! Ne játszunk a bűnnel soha, gondolva, hogy elég erősek
vagyunk! Ne tartsuk különbnek magunkat atyánkfiainál, elődeinknél és
kortársainknál, lebecsülve erényeiket és eredményeiket, ezzel
egyidejűleg felbecsülve a magunkét, mert a lelki életben az ember nem
érhet el eredményt, csak Isten kegyelme, ereje és áldása által! Ezért
Istené minden dicsőség örökké!
Horváth Gábor
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vers
Vers
Isten kezének védelmében